Baza wiedzy

Wyzwania społeczne związane ze starością
Umożliwienie i zachęcenie seniorów do wszechstronnej aktywności

Aktywność to nie tylko ciekawe urozmaicenie i umilenie czasu, chociaż ta jej najprostsza funkcja jest bardzo ważna, skoro starość ma być satysfakcjonującym zwieńczeniem życia.
W dokumencie „Długofalowa Polityka Senioralna w Polsce na lata 2014-2020 w zarysie” specjaliści wyróżnili kilka obszarów aktywności seniorów:

  • fizyczną,
  • zawodową,
  • edukacyjną,
  • społeczną,
  • w obszarze kultury.

Wszelka aktywność to szansa na utrzymywanie lepszego zdrowia, jak również relacji towarzyskich i zawieranie kolejnych. To też możliwość uczenia się nowych rzeczy i wprowadzania ich w życie, co pomaga budować pewność siebie i podtrzymywać dobre samopoczucie.

Projektując ofertę dla seniorów, trzeba myśleć jak najszerzej i pamiętać o ich różnorodności. Warto odejść od pierwszych skojarzeń i przygotowywać niesztampowe propozycje, niekoniecznie oczywiste – może np. coś innego zamiast nordic walking. Seniorzy także mają w sobie głód nowych doświadczeń. Wyniki badań wskazują, iż seniorzy z roku na rok coraz chętniej biorą udział w aktywnościach edukacyjnych, zwłaszcza w przedziale wiekowym 60-69 lat. W 2018 r. w Polsce funkcjonowało 640 uniwersytetów trzeciego wieku, które cieszą się coraz większą popularnością. Zapewniają one nie tylko dostęp do kształcenia ale i na innych poziomach. Kolejnymi organizacjami, chętnie odwiedzanymi przez seniorów są centra kultury, biblioteki, czy inne instytucje kultury, które coraz częściej podejmują się budowania programów długofalowych na rzecz osób powyżej 60 roku życia.

Ważne jest jednak, by nie ograniczyć się do przygotowania oferty. Przede wszystkim trzeba z nią wyjść do potencjalnych odbiorców: przygotować odpowiednią komunikację i zachęcać ich do udziału. Można na przykład wysyłać imienne zaproszenia, żeby poczuli, że komuś naprawdę zależy, by przyszli, że oferta istotnie jest dla nich. Warto przygotowywać zaproszenia podwójne, ponieważ łatwiej przełamać obawy i raźniej przyjść w towarzystwie, a w przypadku osób zależnych to w ogóle konieczny warunek wyjścia z domu. Obecnie świat jest przeładowany informacjami, zwłaszcza sieć pęka od nich w szwach. Odnalezienie się w tym natłoku sprawia trudności nawet osobom, które urodziły się już w dobie internetu, a co dopiero seniorom, którzy wychowali się w innych czasach. Dlatego ważne jest, żeby przygotowywać wybór najważniejszych informacji specjalnie dla seniorów. Powinien on być odpowiednio opracowany graficznie (między innymi z kontrastem kolorów i wielkością fontu) i językowo (bez zbyt formalnego języka urzędowego lub młodzieżowego slangu i słów odnoszących się do nowinek technicznych). W odpowiedzi na tę potrzebę niektóre redakcje gazet tworzą specjalne, skierowane do seniorów, regularnie ukazujące się dodatki do wydań, a samorządy i organizacje pozarządowe tworzą bazy kontaktów, na które SMS-ami rozsyłają informacje o ciekawych wydarzeniach.