Odporność na dezinformację, oszustwa i scamy – Sieci Wsparcia 3
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Alt slider

Odporność na dezinformację, oszustwa i scamy

Z czym wiąże się wyzwanie?

Z roku na rok coraz więcej dojrzałych osób regularnie korzysta z internetu. Jednocześnie rośnie liczba zagrożeń, z którymi się mierzą użytkownicy sieci.
Wraz z cyfryzacją życia codziennego starsi dorośli, którzy mają mniejsze doświadczenie w świecie cyfrowym, stanowią cel dla oszustów internetowych. Schematy przestępstw często się zmieniają. Co roku znacząco rośnie liczba rejestrowanych incydentów, pojawiają się nowe metody oszustw (offline i online), scamów i dezinformacji.
Jest to problem, który wymaga ciągłej edukacji, treningu zachowań i aktualizacji wiedzy. Np. w 2022 roku najczęstszymi oszustwami internetowymi w Polsce były: niedostarczenie towarów po zapłacie oraz oszustwa phishingowe (podszywanie się pod różne instytucje w celu wyłudzenia danych np. do logowania do kont bankowych czy serwisów społecznościowych) – to ponad 25,6 tys. zgłoszeń, a skala niezgłoszonych oszustw jest nieznana.
Globalnym zagrożeniem są również tzw. oszustwa romantyczne, na które szczególnie narażeni są ludzie samotni, potrzebujący dowartościowania, wsparcia emocjonalnego, relacji z drugim człowiekiem.
Kolejnym poważnym zagrożeniem dla wszystkich osób korzystających z internetu, w tym dla starszych dorosłych, jest dezinformacja. Wiele newsów i informacji dostępnych online jest nieprawdziwych lub zniekształconych. Może to prowadzić do błędnych przekonań, postaw i decyzji.
Zrozumienie kultury internetowej i jej specyficznych mechanizmów bywa poważnym wyzwaniem dla wielu użytkowników sieci, zwłaszcza dla osób starszych.

Kto się z tym wyzwaniem mierzy?

Użytkowniczki i użytkownicy sieci w wieku 60-75 lat jeszcze mogli zetknąć się z internetem w pracy. Ludzie powyżej 75 roku życia przeważnie uczyli się korzystania z internetu sami lub przy pomocy młodszych członków rodziny i nie mieli wielu szans na aktualizowanie swojej wiedzy.
Na sposób korzystania z internetu wpływa nie tylko wiek, ale także poziom wykształcenia. Badania pokazują, że im wyższe wykształcenie i bardziej specjalistyczny zawód, tym bardziej regularne i krytyczne korzystanie z zasobów internetu.
Generalnie wielu dojrzałym użytkownikom sieci brakuje umiejętności rozpoznawania zagrożeń, wiedzy na temat schematów oszustw oraz możliwych zabezpieczeń przed nimi. Bywają oni także bardziej ufni wobec osób spotykanych w codziennym życiu i w sieci, rzadziej kwestionują prawdziwość i prawdomówność oraz są mniej krytyczni wobec informacji dostępnych online i offline.

Co możesz z tym zrobić?

Warto poszukiwać nowych, nieszablonowych rozwiązań w takich przykładowych obszarach:
– trening i edukacja dostosowana do potrzeb i możliwości różnych grup starszych użytkowniczek i użytkowników sieci;
– wykorzystywanie istniejących narzędzi i technik do weryfikacji informacji i wiarygodności różnych miejsc czy osób w sieci;
– tworzenie aktywnych między- i wewnątrzpokoleniowych grup wsparcia i programów wolontariackich (też online) pomagających bezpiecznie funkcjonować w sieci;
– łączenie różnych podmiotów, które mogą być żywo zainteresowane bezpieczeństwem i ochroną starszych dorosłych.