Edukacja do starości – niezależnie od wieku uczymy się rozumieć późną i bardzo późną dojrzałość
Z czym wiąże się wyzwanie?
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z wyzwań, jakie niesie ze sobą starość, dopóki sami nie doświadczą tego etapu życia. Wizerunek seniora w świadomości społecznej nacechowany jest niedołęstwem, schorowaniem i często biedą. Nadal funkcjonuje schemat myślowy: im starsza grupa wiekowa, tym więcej chorób.
Uogólniając wyniki licznych badań sprawdzających percepcję człowieka starszego przez młodzież można stwierdzić, że wiedza dzieci, gimnazjalistów i studentów na temat starości oparta jest głównie na ich własnych spostrzeżeniach rodzinnych. Z jednej strony uznają osoby starsze za mądre, życzliwe i pomocne, ale z drugiej strony starość widzą jako czas samotności, a nawet wykluczenia społecznego.
Uczenie się i rozumienie starości i późnej starości to kluczowe aspekty przygotowania do tego etapu życia: dla samych seniorów, młodszych pokoleń i osób pracujących z seniorami.
Należy zdobywać wiedzę, kształtować postawy i rozwijać takie umiejętności, które pomagają lepiej zrozumieć i zaakceptować starzenie się jako naturalny etap życia, a także uwrażliwiać na potrzeby osób starszych i pogłębiać dialog międzypokoleniowy.
Kto się z tym wyzwaniem mierzy?
Sytuacja osób starszych, ich funkcjonowanie na kolejnym etapie życia zależy od kondycji zdrowotnej, psychicznej, ekonomicznej, a także od sytuacji rodzinnej i więzi społecznych.
Wiele osób przechodzących na emeryturę mówi, że jest to „ długo oczekiwany przez nich stan”. Jednak wraz z zakończeniem aktywności zawodowej zmienia się sytuacja finansowa tych osób i nie zawsze potrafią się one odnaleźć w tej nowej roli. Według badania CBOS z 2021 roku tylko około 30% Polaków powyżej 50. roku życia stara się finansowo zabezpieczyć na starość.
Dla wielu przejście na emeryturę to utrata lub ograniczenie kontaktów z innymi. Pojawiają się różne trudności, z którymi nie potrafią sobie radzić, bo nie byli przygotowani do nowej fazy życia.
Co możesz z tym zrobić?
Poszukujemy rozwiązań, które uczyłyby:
– jak być uważnym na siebie i zadbać o ważne aspekty własnego życia tak, aby nie być zaskoczonym wiekiem dojrzałym;
– odpowiedniego planowania i przygotowania do roli seniora, oswajania się z wiekiem dojrzałym, pozytywnego postrzegać.