Osoby starsze jako świadomi konsumenci – Sieci Wsparcia 3
Alt slider

Osoby starsze jako świadomi konsumenci

Z czym wiąże się wyzwanie?

Istnieje wiele różnych zagrożeń związanych z rynkiem i zakupami, które mogą prowadzić do poważnych strat finansowych. Są to m.in.: ataki phishingowe skutkujące wykorzystaniem danych osobowych, namawianie do zakupu niepotrzebnych produktów i usług, proponowanie i udzielanie kredytów na niekorzystnych warunkach czy nieuczciwe oferty kredytowe, umowy i regulaminy napisane w trudnym do zrozumienia języku prawniczym.
Dodatkowym problemem jest brak dostępu do informacji o produktach i usługach online oraz platform zakupowych – w efekcie nie można porównać cen i ofert.

Kto się z tym wyzwaniem mierzy?

Osoby starsze są najczęściej ofiarami nieuczciwych praktyk telemarketingowych – namawiania do zakupu niepotrzebnych produktów czy usług. Około 60% skarg na nieuczciwe praktyki telemarketingowe w Polsce pochodzi od osób powyżej 60. roku życia. Te osoby są także celem około 40% ataków phishingowych. Aż 50% starszych konsumentów przynajmniej raz stało się ofiarą fałszywej oferty lub oszustwa zakupowego.
Około 15% starszych osób zostało namówionych do zaciągnięcia kredytu na niekorzystnych warunkach, a ponad 70% osób powyżej 65. roku życia zgłasza trudności w zrozumieniu warunków umów usługowych i zakupowych. Tylko 25% starszych osób korzysta z bezpłatnych porad prawnych przed podpisaniem umowy.
Osoby starsze nie są biegłe w korzystaniu z nowoczesnych technologii, więc w większości kupują w sposób tradycyjny. Oznacza to, że przepłacają – wydają średnio o 20% więcej na zakupy stacjonarne, bo zakupy online są tańsze.

Co możesz z tym zrobić?

Poszukujemy nowatorskich rozwiązań, skutecznie chroniących starszych konsumentów. Mogą to być:
– działania zwiększające świadomość o zagrożeniach, uczące, jakie kroki podjąć, żeby tych zagrożeń unikać lub je minimalizować;
– rozwiązania umożliwiające bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii;
– pomysły na łatwiejszy dostęp do porad prawnych;
– tworzenie grup rzeczników – wolontariuszy towarzyszących osobom starszym przy załatwianiu spraw konsumenckich.