
- Informacje ogólne
- Słownik pojęć
- Kto może starać się o grant
- Jak krok po kroku otrzymać grant i wsparcie w inkubatorze
- Jak pomożemy rozwinąć i zrealizować pomysł na innowację
- Jak można wykorzystać grant
- Zasady dostępności obowiązujące w inkubatorze
- Zasady pracy komisji
- Ważne dokumenty
- Pytania i Odpowiedzi
Jak krok po kroku otrzymać grant i wsparcie w inkubatorze
Wsparcie w ramach Inkubatora przyznawane jest w trybie aplikowania o grant. Planujemy przeprowadzenie dwóch tur naborów otwartych.
W konkursie zaplanowano następujące etapy projektu:
Planujemy wybór ok. 65 pomysłów (w dwóch turach) oraz oraz 20 pomysłów (w trzeciejturze) do rozmów Pomysłodawców z Komisją.
ok. 20 pomysłów w trzeciej turze
– Interaktywne działania, także online, np. gra interaktywna.
Wymagane są także załączniki:
– zgoda na przetwarzanie danych;
– oświadczenie o braku wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie ze środków europejskich [1];
– oświadczenie o braku uzyskania dotychczas grantu na innowację w ramach Działania 4.1 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój;
– oświadczenie o braku powiązań z Inkubatorem; oświadczenie o zapewnieniu dostępności.
W przypadku podmiotów prawnych dodatkowo należy załączyć oświadczenie, że planowane działania mieszczą się w statutach (zakresach działania) aplikujących podmiotów prawnych
Ocena merytoryczna listów intencyjnych będzie dokonywana na podstawie Karty oceny merytorycznej listów intencyjnych, która zawiera szczegółowy opis kryteriów (zobacz załącznik nr 3 WZÓR KARTY OCENY MERYTORYCZNEJ LISTU INTENCYJNEGO).
Nabór pomysłów
II tura: I-II kwartał 2021
Nabór pomysłów
III tura: IV kwartał 2021 – I kwartał 2022
Nabór pomysłów
Planujemy wybór ok. 40 pomysłów (w dwóch turach) oraz 15 pomysłów (w trzeciej turze) na warsztaty.
ok. 20 pomysłów w trzeciej turze
Na podstawie ocen komisji sporządzona zostanie lista rankingowa pomysłów na innowacje. Zgłoszenia najwyżej ocenione – ok. 40 pomysłów w I i II turze oraz ok. 15 pomysłów w III turze, zostaną zaproszone do III etapu rekrutacji – warsztatów „Generator pomysłów”.
II tura: III kwartał 2021
III tura: IV kwartał 2021 – I kwartał 2022
Po warsztatach Pomysłodawcy opracowują i przesyłają Pogłębiony opis pomysłu wraz z szacunkowym budżetem (uwzględniający zmiany w pomyśle po warsztatach) i załącznikami (zobacz załącznik nr 4 FORMULARZ POGŁĘBIONEGO OPISU POMYSŁU).
Natomiast trenerzy wypełnią podczas warsztatów Karty obserwacji na warsztatach w zakresie kompetencji Pomysłodawców przydatnych do tworzenia i testowania innowacji.
Komisja dokona kolejnej oceny pomysłów na innowacje: – na podstawie Pogłębionego Opisu Pomysłu i Karty Obserwacji na warsztatach.
Planujemy wybór ok. 35 pomysłów (w dwóch turach) oraz 10 pomysłów (w trzeciej turze) do wstępnej inkubacji.
– targowisko wiedzy,
– pracę grupową: burzę mózgów i nastawienie na proces,
– profilowanie odbiorców rozwiązań,
– elementy zarządzania ryzykiem i czerpania z doświadczeń.
Możliwość zwrotu kosztów za opiekę nad osobą wymagającą wsparcia z uwagi na wiek lub stan zdrowia
Wymagane jest zamieszczenie Pogłębionego Opisu Pomysłu na platformie internetowej Inkubatora.
– ocena formalna Pogłębionego Opisu Pomysłu wraz z szacunkowym budżetem (zobacz załącznik nr 5 KARTA OCENY FORMALNEJ POGŁĘBIONEGO OPISU POMYSŁU),
– ocena merytoryczna Pogłębionego Opisu Pomysłu (zobacz załącznik nr 6 WZÓR KARTY OCENY MERYTORYCZNEJ POGŁĘBIONEGO OPISU POMYSŁU).
– organizacja warsztatów
– nadsyłanie Pogłębionego opisu pomysłu
II tura: III kwartał 2021
– organizacja warsztatów
– nadsyłanie Pogłębionego opisu pomysłu
III tura: I-II kwartał 2022
– organizacja warsztatów
– nadsyłanie Pogłębionego opisu pomysłu
Wstępna faza inkubacji kończy się opracowaniem Specyfikacji Innowacji wraz z budżetem (harmonogram finansowo-rzeczowy) (zobacz załącznik nr 7 WZÓR SPECYFIKACJI INNOWACJI). Specyfikacje Innowacji są oceniane przez Komisję. Komisja przy ocenie bierze pod uwagę także raport z pracy tutorów.
Planujemy wybór 54 innowacji (we wszystkich turach) do dofinansowania.
– tutoring: stała praca nad rozwojem pomysłu od strony merytorycznej,
– wsparcie specjalistów zespołu Inkubatora to m.in.: spec. ds. osób starszych i os. z niepełnosprawnościami, opieka nad innowatorami – wszelkie kwestie organizacyjne i administracyjne;
– manual – przewodnik, który krok po kroku poprowadzi Pomysłodawców po systemie wsparcia w ramach Inkubatora.
– Targi Prototypów: warsztaty, podczas których Innowatorzy zaprezentują swoje pomysły w grupie innych Innowatorów oraz podczas otwartych prezentacji dla zewnętrznych ekspertów w celu zebrania uwag do przygotowania Specyfikacji Innowacji.
Liczba godzin wsparcia będzie zindywidualizowana.
– ocena formalna Specyfikacji Innowacji,
– ocena merytoryczna Specyfikacji Innowacji, a także ocena kompetencji, postępów w pracy nad pomysłem na innowację zawarta w Raporcie Tutora.
Zobacz załącznik nr 8 KARTA OCENY FORMALNEJ SPECYFIKACJI INNOWACJI.
Zobacz załącznik nr 9 KARTA OCENY MERYTORYCZNEJ SPECYFIKACJI INNOWACJI.
– nadsyłanie Specyfikacji Innowacji
– praca nad specyfikacją innowacji
– ocena specyfikacji innowacji
II tura: I-II kwartał 2022
– nadsyłanie Specyfikacji Innowacji
– praca nad specyfikacją innowacji
– ocena specyfikacji innowacji
III tura: II kwartał 2022
– nadsyłanie Specyfikacji Innowacji
– praca nad specyfikacją innowacji
– ocena specyfikacji innowacji
Innowatorzy w trakcie testowania opracowują Raport częściowy wraz z informację o postępie prac nad Rezultatami, Raport końcowy z testowania wraz z Rezultatami Częściowymi oraz Rezultatem Końcowym – Opisem Rozwiązania (zobacz załącznik nr 10 OPIS ROZWIĄZANIA)
Ocena osiągnięcia założonych rezultatów będzie podstawą rozliczenia grantu.
Testowane pomysły objęte będą zewnętrzną ewaluacją podsumowaną w formie Raportu z Ewaluacji sporządzonego osobno dla każdej innowacji przez badaczy (we współpracy z innowatorami).
Komisja na podstawie Raportów z Ewaluacji, Opisów Rozwiązania wraz z raportem końcowym z testowania, wybiera 6 innowacji do upowszechnienia.
– tutoring: stała praca nad rozwojem pomysłu od strony merytorycznej;
– wsparcie specjalistów z zespołu Inkubatora, m.in.: spec. ds. osób starszych i osób z niepełnosprawnościami; specjalisty/specjalistki ds. modelowania programów innowacyjnych i redaktora/redaktorki,
– wsparcie innowatora w kwestiach merytorycznych, organizacyjnych itp.
– wsparcie animatorów: w bezpośrednich działaniach z grupą odbiorców na miejscu realizacji testowania,
– zewnętrzna ewaluacja,
– webinarium dot. pracy nad Opisem Rozwiązania,
– wsparcie w tworzeniu modeli biznesowych,
– opracowanie analiz prawnych.
Liczba godzin wsparcia będzie zindywidualizowana.
Wymagane jest przedstawienie Rezultatów Częściowych, Rezultatu Końcowego (Opisu Rozwiązania) oraz Raportów częściowego i końcowego z testowania na platformie internetowej Inkubatora.
– opracowanych przez Grantobiorców Opisów Rozwiązania wraz z raportem końcowym z testowania,
– opracowanych przez badaczy Raportów z ewaluacji.
Zobacz załącznik nr 11 WZÓR KARTY OCENY OPISU ROZWIĄZANIA
I tura: III kwartał 2021/II kwartał 2022
– podpisanie umowy grantowej
– testowanie innowacji
II tura: II kwartał 2022/II kwartał 2023
– podpisanie umowy grantowej
– testowanie innowacji
III tura: II kwartał 2022/II kwartał 2023
– podpisanie umowy grantowej
– testowanie innowacji
Będziemy prowadzić różnorodne działania upowszechniające m.in.: Pakiety bezpłatnego doradztwa dla gmin zainteresowanych wybranymi innowacjami, wydarzenie “Historie sukcesu” z udziałem podmiotów zainteresowanych wdrożeniem innowacji, działania PR, lobbing na rzecz włączenia innowacji do rozwiązań systemowych.
– pokrycie kosztów zaangażowania innowatorów we współopracowanie zindywidualizowanych strategii promocji dla każdej innowacji oraz w prace merytoryczne, udział w wystąpieniach, wizytach studyjnych itp. (oraz zwrot kosztów podróży),
– produkcja zestawu materiałów upowszechniających dla każdej innowacji (w tym materiał filmowy, fotograficzny, strony www, broszur w formie elektronicznej),
– Wsparcie agencji PR w promocji rozwiązań,
– Prezentacja innowacji podczas zorganizowanego przez Inkubator wydarzenia „Historie Sukcesu”,
– Upowszechnianie innowacji m.in. poprzez pakiet wsparcia dla potencjalnych „nabywców” innowacji:
– wsparcie specjalistów z zespołu Inkubatora, m.in.: spec. ds. osób starszych i osób z niepełnosprawnościami, specjalista ds. upowszechniania: opiekun innowatora pomoże w kwestiach formalnych i administracyjnych;
Zakres kosztów operacyjnych będzie uzależniony od charakteru działań podejmowanych w celu upowszechnienia innowacji.
Ocena rozwiązań na podstawie raportów i ewaluacji oraz ogłoszenie listy rozwiązań do upowszechniania
Dalsze upowszechnianie rozwiązań
II tura: II-III kwartał 2023
Ocena rozwiązań na podstawie raportów i ewaluacji oraz ogłoszenie listy rozwiązań do upowszechniania
Dalsze upowszechnianie rozwiązań
III tura: II-III kwartał 2023
Ocena rozwiązań na podstawie raportów i ewaluacji oraz ogłoszenie listy rozwiązań do upowszechniania
Dalsze upowszechnianie rozwiązań